Betrouwbare informatie over goede doelen
KBS logo_Een website van.png
1

Meer vertrouwen

Deze database bevat betrouwbare gegevens over 6.000 Belgische verenigingen en stichtingen. We updaten de database dagelijks, op basis van informatie van officiële bronnen en de goede doelen zelf.
2

Steun een goed doel dat bij jou past

Wil je een goed doel steunen, financieel of als vrijwilliger? In deze database vind je meer informatie over verenigingen en goede doelen die jou nodig hebben.

Trek de kaart van de transparantie : één van de 7 filantropische trends van het moment

De maatschappij verandert razendsnel, en dat geldt ook voor de filantropie. Hoe zetten mensen zich vandaag de dag in voor het goede doel? Goededoelen.be lijst voor jou de belangrijke trends op.

 
1. Actief engagement
Meer en meer mensen verkiezen een actieve bijdrage boven een passieve gift. Sportieve uitdagingen, de Ice Bucket Challenge, Movember, een stuk van je haar afstaan, … Filantropen willen zich actief inzetten, en dan liefst in groep. Als kers op de taart delen ze hun engagement lustig op social media.

2. Eerder samenwerken dan schenken
Zelfde liedje bij de bedrijven. Zij organiseren 
sociale teambuildings, sponsoren evenementen, vergoeden de vrijwilligersuren van hun personeel, moedigen medewerkers aan om sportieve uitdagingen aan te gaan of investeren tijd en geld in goede doelen.

3. Investeren in maatschappelijke doelen
Hoe kan je een maatschappelijk doel en financieel rendement (of toch minstens economische levensvatbaarheid) verzoenen?
 Impact investing en filantropisch ondernemen zijn enkele interessante modellen. 

4. Sociaal ondernemen
Steeds meer bedrijven kiezen het pad van de sociale en solidaire economie. Innovatieve ideeën winnen voortdurend terrein. 
Bekijk hier een leuk kennismakingsfilmpje met Andrea Croonenberghs.    

5. Hypergeconnecteerde donateurs

De z
ogenaamde Millennials (of Generatie Y) leven om informatie te delen. Ze zijn gekluisterd aan het internet, en dan vooral aan social media. Daardoor zijn ze makkelijk te mobiliseren voor een goed doel.Millennials bereiken doe je zo.

6. Online fondsenwerving
Crowdfundingplatformen steunen op de quasi universele toegang tot het internet en het enorme bereik van social media. Ook de ontwikkelingen op vlak van social gamification zijn het vermelden waard. In de nabije toekomst wordt het mogelijk om een goed doel te steunen via online spelletjes.
 
7. Vraag naar transparantie
Een ware
 resultaatscultuur is in opmars. Wie geld schenkt aan een goed doel, wil ook weten wat daar concreet mee gebeurt. Ook het concept van effectief altruïsme vindt almaar meer ingang.
 
Conclusie? Het wordt steeds belangrijker om de kaart van de transparantie te trekken en zo een vertrouwensrelatie op te bouwen met je donateurs. Daarnaast moet je hen de mogelijkheid geven om zich zo actief mogelijk in te zetten voor jouw goed doel.
 

Cookie policy