Betrouwbare informatie over goede doelen
1

Meer vertrouwen

Deze database bevat betrouwbare gegevens over 6.000 Belgische verenigingen en stichtingen. We updaten de database dagelijks, op basis van informatie van officiële bronnen en de goede doelen zelf.
2

Steun een goed doel dat bij jou past

Wil je een goed doel steunen, financieel of als vrijwilliger? In deze database vind je meer informatie over verenigingen en goede doelen die jou nodig hebben.

Mini-onderneming/SBP/Stu.BE/Jieha!

Beschrijving

Leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs kiezen of maken zelf hun eigen producten of diensten en vervolgens beheren ze hun onderneming volgens de regels van de kunst. De opstartpresentatie in de klas door de Vlajo coördinator is de kick-off. Daarna kiest de groep voor een product of dienst die ze verder gaan commercialiseren. De taken worden verdeeld met behulp van een organigram. Van gedelegeerd bestuurder tot verkoper of financieel directeur, ieder krijgt een taak die bij zijn interesse of vaardigheden past. Het team houdt een marktonderzoek, bouwt een businessplan uit en bepaalt een marketingstrategie. Via de verkoop van aandelen wordt een startkapitaal gegenereerd. Bij afsluiting wordt de winst aan de investeerders uitgekeerd. De jongeren openen een eigen bankrekening en voeren een online rapporteringssysteem van boekhoudkundige stukken dat maandelijks wordt nagekeken door een Vlajo dossierbeheerder. Via aandeelhoudersvergaderingen worden de investeerders op de hoogte gehouden van de resultaten. Neventraject SEP (Social Entrepreneurship Programme): scholen hebben de mogelijkheid om in te stappen in het ‘SEP’ programma waarbij aan sociaal ondernemen gedaan wordt. Bij SEP programma’s ligt de nadruk op het creëren van maatschappelijke meerwaarde.

Doel

Mini-ondernemingen zijn doe-leer-formules waarbij leerlingen hun persoonlijke mogelijkheden en talenten leren verkennen aan de hand van een miniatuurbedrijf. De jongeren kruipen voor de duur van één schooljaar in de huid van een ondernemer en richten een eigen bedrijfje op, waarbij een gekozen product wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal. De nadruk ligt op doen: eerst denken, en dan effectief durven doen!

Cookie policy